عواقب بند س تبصره ۶ قانون بودجه | وقتی برای معافیت‌ها سقف تعیین شود چه می‌شود؟

قانون بودجه ۱۴۰۳ در آخرین روز‌های سال گذشته در بند س تبصره ۶ چالش جدیدی را به بازار سرمایه و شرکت‌های بورسی و فرابورسی تحمیل کرده است. در این مطلب قصد داریم به عواقب اجرایی شدن این بند بپردازیم.
کد خبر: ۱۲۳۴۳۶۶
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۰ 27 April 2024

به گزارش بورس تابناک، علی قهرمانی | قانون بودجه ۱۴۰۳ در آخرین روز‌های سال گذشته در بند س تبصره ۶ چالش جدیدی را به بازار سرمایه و شرکت‌های بورسی و فرابورسی تحمیل کرد.

در این بند اعلام شده است: مجموع معافیت‌ها، نرخ صفر مالیاتی، کاهش نرخ مالیاتی و سایر مشوق‌های مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی از محل مجموع درآمد‌های حاصل شده برای عملکرد سال ۱۴۰۳ کلیه مودیان به استثنای معافیت‌های دارای سقف زمانی مشخص و موارد مندرج در ماده (۱۳۹) قانون مالیات‌های مستقیم و قانون جهش تولید دانش بنیان برای اشخاص حقوقی تا پنج هزار میلیارد ریال (۵.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) و اشخاص حقیقی تا پانصد میلیارد ریال (۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) قابل اعمال است.

به زبان بسیار ساده این بدان معناست که سقف ۵۰۰ میلیارد تومانی به عنوان سقف معافیت مالیاتی شرکت‌های بورسی و صندوق‌های سرمایه گذاری در نظر گرفته شده است.

با همه تلاش ها و اعتراضات برای جلوگیری از اجرایی شدن این بند، سرانجام یک فوریت طرح اصلاح بند س تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۳ در مجلس به تصویب رسید.

در این مطلب قصد داریم دوباره به عواقب بند س تبصره ۶ قانون بودجه بپردازیم.  حامد موسوی از فعالان بازار سرمایه به بررسی این عواقب پرداخته است. 

عواقب بند س تبصره ۶ قانون بودجه 

حامد موسوی فعال بازار سرمایه | اول باید دقت کنیم فلسفه معافیت مالیاتی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی اکثرا برای کار‌هایی مصوب شده که انجام آن کار وظیفه دولت ها بوده است، اما بخش خصوصی انجام می‌دهد و بابت آن معافیت مالیاتی می‌گیرد؛ مثلا ایجاد کارخانه در منطقه محروم و کم برخوردار، ایجاد باشگاه فرهنگی ورزشی برای ارتقای فرهنگ جامعه و گسترش ورزش، کمک بخش خصوصی به دولت بابت تامین انرژی از جمله برق که وظیفه دولت است و چندین خدمات دیگر که دولت می بایست انجام دهد، اما به دلیل کسری بودجه با مشوق معافیت مالیاتی، انجام آن را به بخش خصوصی واگذار کرده است.

حال با تعیین سقف معافیت مالیاتی، این معافیت‌ها از بین می رود و دیگر بخش خصوصی به کمک بخش دولتی نخواهد آمد. در شرایط رکود و تورم جامعه ایران و مشکل در فروش نفت، کماکان دولت مشکل کسری بودجه دارد و حالا مشوق‌های بخش خصوصی هم برداشته می شود و دیگر کسی نیست که این قبیل خدمات را به مردم بدهد.‌ ای کاش اگر دولت قصد داشت معافیت‌ها را بردارد زمانی این کار را انجام می داد که خودش توان انجام آن را داشت.

نکته دیگر آنکه برخی سرمایه گذاری‌ها به شرط معافیت مالیاتی انجام شده و حتی بعضی خصوصی سازی‌ها به این شرط بوده و حالا قرار است این معافیت ها برداشته شود. مثلا اگر تخفیف ۵ درصد خوراک پالایشی‌ها نبود، هیچ کس این پالایشگاه‌ها را از دولت نمی‌خرید. 

پس باید این را قبول کنیم اینکه بخش خصوصی با همین مشوق ها در منطقه محروم کارخانه ایجاد می‌کند، هزینه دارد و وقتی معافیت برداشته می شود، اعتماد به دولت از بین می رود و بعدا اگر دولت مشوق هم قرار دهد، چون تضمینی برای پایداری نیست، پس بخش خصوصی سرمایه گذاری نمی‌کند. 

از عواقب دیگر مشکلات این بند س تبصره ۶ این است که توسعه زیرمجموعه های شرکت های بزرگ متوقف می‌شود.
وقتی شرکت هرچه زنجیره تولید خود را تکمیل کند، تنبیه می‌شود و مالیات بیشتری پرداخت می کند، پس مجبور نیست این کار را انجام دهد؛ بنابراین، به جای بردن سود برای افزایش سرمایه و طرح توسعه، آن سود را بین سهامداران تقسیم می‌کند و این باعث می شود تا روند مستهلک و خورده شدن شرکت ها سرعت بگیرد. این بند عملا در خلاف جهت رونق تولید و توسعه حرکت می‌کند. | نبض بورس

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷
متاسفانه مالیات هایی که این دولت با همکاری کامل مجلس و بهانه های مختلف به مردم تحمیل می کند ضربه جبران ناپذیری به اقتصاد کشور وارد می کند
اینها همه حرفهایی در جهت منافع باندهای زر و ثروت است دولت محرومان سر کار آمد تا این تابوها را بشکند و با مشارکت مردم اقتصاد را جلو ببرد ابراهیم بت شکن
یک نکته مهمتر هم این است که اعتماد سرمایه گذار از بین می رود یعنی هیچ تضمینی وجود نخواهد داشت که اگر قانونی تصویب شد و سرمایه گذار طبق آن سرمایه گذاری کرد در آینده ای نزدیک به نوعی نقض نشود مثلا پارسال مالیات ارزش افزوده مناطق آزاد بر خلاف قولهای قبلی تصویب شد الان این قانون در حال تصویب است فردا عده ای دیگر به فکر جدیدی دست خواهند یافت اینها همه بی اعتبار کردن عهد و پیمان ها. هست که در دراز مدت آسیب خود را نشان خواهد داد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۹
کشور ما دارد به سمت فقر می رود وظیفه دولت این است که پول را از سرمایه دار بگیرد و بین فقرا توزیع کند این پول گرفتن می تواند اسامی مختلف مثل مالیات یا عوارض یا .. داشته باشد
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۹
جای نگرانی نیست مجلس اول قانونی را مینویسه بعد روی آن فکر میکنه اگه دید اشکال داره حذفش میکنه
یعنی کار مجلس و دولت دقیقا این شده ببینن کارشناس ها چی میگن بعد اونا از لج کارشناس ها خلاف اون رو انجام بدن . تعیطیلی پنجنشبه ها هم همینه بخش خصوصی داد میزنه میگه شنبه تعطیل بشه اما از لج تولید کننده ها هم که شده پنجشنبه رو تعطیل میکنن .
قوانین مالیاتی ایران عمدا سوراخهایی دارد یک مثالش مادیران و اسنوا است هر دو لوازم خانگی تولید می کنند مادیران در تهران مالیات می دهد اسنوا در اصفهان مالیات نمی دهد
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
آخرین اخبار
وب گردی